Show simple item record

dc.creatorHirdes, João Carlos Roedel
dc.date.accessioned2020-10-08T21:15:11Z
dc.date.available2020-10-08T21:15:11Z
dc.date.issued2019-03-29
dc.identifier.urihttp://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/6567
dc.description.abstractThis research has as main objective to verify how the professors graduates of the Degree in Mathematics in Distance - CLMD of the Federal University of Pelotas - UFPel were constituted teachers. After crossing the first decade of full operation, the CLMD already formed 630 students, distributed in 35 poles that cover the southern region of Brazil. Thus, it was realized the need to carry out a research on the constitution of these graduates during their initial formation and how these knowledges reverberate in their practice. In this way, a qualitative research was developed, based on the studies of Minayo (2002) and Bogdan & Biklen (1994). The methodological devices were document analysis, questionnaire and semi-structured interviews. Thus, through the voices of the teachers formed by the course, we sought to analyze them based on the theme of teacher training, regarding the constitution of teaching knowledge based on Borges (2001), Cunha (2004), Freire (1996), Gauthier (1998), Nóvoa (1995), Pimenta (2009), Shulman (1987) and Tardif (2014). With the construction of this theoretical contribution, we analyzed the content of the interviews of a group of six egressed teachers under the criteria of content analysis, described by Bardin (1977). In this process, two categories emerged: the students 'perceptions about their initial formation and the students' perceptions about their practice. As results, it is possible that the graduates reproduce in their practice the knowledge provided by the CLMD, with regard to the use of digital information and communication technologies, the autonomy in the development of their work, attendance to students that goes beyond the classroom, in the organization and planning of their pedagogical and the social characteristics of his performance as a teacher concerned with the learning and development of his student.pt_BR
dc.description.sponsorshipSem bolsapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Pelotaspt_BR
dc.rightsOpenAccesspt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectEducação a distânciapt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectLicenciatura em Matemáticapt_BR
dc.subjectPrática docentept_BR
dc.subjectDistance educationpt_BR
dc.subjectTeacher trainingpt_BR
dc.subjectTeaching practicept_BR
dc.titleEncontros com a docência: as visões dos egressos do curso de Licenciatura em Matemática a Distância da Universidade Federal de Pelotaspt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/6089777347078052pt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/1436864977165746pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Del Pino, Mauro Augusto Burkert
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4442388640917569pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem como objetivo principal verificar como os docentes egressos do Curso de Licenciatura em Matemática a Distância – CLMD da Universidade Federal de Pelotas – UFPel se constituíram professores. Após atravessar a primeira década de pleno funcionamento, o CLMD já formou 630 alunos, distribuídos em 35 polos que abrangem a região sul do Brasil. Assim, percebeu-se a necessidade de realizar uma pesquisa sobre a constituição da docência destes egressos durante sua formação inicial e como estes saberes reverberam em sua prática. Deste modo, desenvolveu-se uma pesquisa de caráter qualitativo, com base nos estudos de Minayo (2002) e Bogdan & Biklen (1994). Os dispositivos metodológicos foram análise de documentos, questionário e entrevistas semiestruturadas. Assim, através das vozes dos professores formados pelo curso, buscou-se analisá-las com base na temática da formação docente, no que se refere a constituição dos saberes docentes com base em Borges (2001), Cunha (2004), Freire (1996), Gauthier (1998), Nóvoa (1995), Pimenta (2009), Shulman (1987) e Tardif (2014). Com a construção deste aporte teórico, analisou-se o conteúdo das entrevistas de um grupo de seis docentes egressos sob os critérios da análise de conteúdo, descritos por Bardin (1977). Neste processo, emergiram duas categorias: percepções dos egressos sobre a sua formação inicial e percepções dos egressos sobre sua prática. Como resultados, tem-se que os egressos reproduzem em sua prática os saberes propiciados pelo CLMD, no que tange ao uso das tecnologias digitais de informação e comunicação, a autonomia no desenvolvimento do seu trabalho, ao atendimento aos alunos que extrapola a sala de aula, na organização e no planejamento do seu fazer pedagógico e as características sociais de sua atuação enquanto professor preocupado com o aprendizado e o desenvolvimento de seu aluno.pt_BR
dc.publisher.departmentInstituto de Física e Matemáticapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFPelpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.contributor.advisor1Sperotto, Rosária Ilgenfritz


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record