Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.creatorRosselli, Gabriela Brumpt_BR
dc.date.accessioned2019-04-23T15:08:03Z
dc.date.available2019-04-22
dc.date.available2019-04-23T15:08:03Z
dc.date.issued2018-07-13
dc.identifier.citation"Djair, tu és a nossa Carmen Miranda" [recurso eletrônico] : trajetória profissional de Djair Barreto Madruga através de seu acervo pessoal (1955-1993) / 2018 - ( Dissertação ) ROSSELLI, Gabriela Brum. 'Djair, tu és a nossa Carmen Miranda': trajetória profissional de Djair Barreto Madruga através de seu acervo pessoal (1955-1993). Pelotas, 2018. 146 f. Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Pós-Graduação em História, Instituto de Ciências Humana. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.
dc.identifier.urihttp://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/4339
dc.description.abstractThrough a carnival joke, in the year 1972, a group of friends agreed to go out for the fun transvestites as baianas, the political assessor Djair Barreto Madruga paid a tribute to his great idol Carmen Miranda and dressed in clothes and props who remembered the singer. This year he won the title of prominence at the Samba school Ramiro Barcellos and created a new purpose: to carry the memory of Carmen through artistic performance. His figure had great visibility in the carnivals of Pelotas and region. Djair left a massive collection which invite attention to the albums he produced, especially with photographs and newspapper articles of presentations performed by Carmen's transvestite in samba schools, social clubs, television programs and radios. This master's dissertation, using as principal source the personal archive of Djair, aim to investigate his professional trajectory as a transvestite and its insertion in the cultural environment through its fanaticism by the singer Carmen Miranda. Thereat, was analyzed the importance of his personal and professional relations as political assessor, developed in the Municipality of Pelotas, and in the cultural environment of the city. So, it will be conceivable to see how his professional career as an artist and his realizations in the cultural scene and in the Pelotas carnival took place.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Pelotaspt_BR
dc.rightsOpenAccesspt_BR
dc.subjectDjair Barreto Madrugapt_BR
dc.subjectAcervo pessoalpt_BR
dc.subjectTravestipt_BR
dc.subjectCarnavalpt_BR
dc.subjectPersonal filept_BR
dc.subjectTransvestitept_BR
dc.subjectCarnivalpt_BR
dc.title“Djair, tu és a nossa Carmen Miranda”: trajetória profissional de Djair Barreto Madruga através de seu acervo pessoal (1955-1993)pt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.contributor.authorIDpt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/4850082258532439pt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/3563086398486737pt_BR
dc.description.resumoAtravés de uma brincadeira de carnaval, no ano de 1972, um grupo de amigos combinou de sair para a folia travestidos de baianas, o assessor político Djair Barreto Madruga fez uma homenagem ao seu grande ídolo Carmen Miranda e fantasiou-se com roupas e adereços que rememoravam a cantora. Neste ano ele recebeu o título de destaque na Escola de Samba Ramiro Barcellos e traçou um novo objetivo: levar a memória de Carmen através de apresentações artísticas. Sua imagem teve grande visibilidade nos carnavais de Pelotas e região. Djair deixou volumoso acervo o qual chama atenção pelos álbuns criados por ele, em sua maioria com fotografias e reportagens de apresentações que realizava travestido de Carmen em escolas de samba, clubes sociais, programas de televisão e rádios. Esta dissertação de mestrado, utilizando como fonte principal o acervo pessoal de Djair, possui como objetivo analisar a trajetória profissional dele como travesti e sua inserção no meio cultural através de sua admiração pela cantora Carmen Miranda. Para tanto se observou a importância das suas relações pessoais e profissionais enquanto assessor político, desenvolvidas na Câmara Municipal de Pelotas, e no meio cultural da cidade. Desta forma, será possível perceber como se deu sua ascensão profissional enquanto artista e seus feitos no cenário cultural e no carnaval de Pelotas. Palavras-Chave: Djair Barreto Madruga; Acervo Pessoal; Travesti; Carnaval. Abstract Through a carnival joke, in the year 1972, a group of friends agreed to go out for the fun transvestites as baianas, the political assessor Djair Barreto Madruga paid a tribute to his great idol Carmen Miranda and dressed in clothes and props who remembered the singer. This year he won the title of prominence at the Samba school Ramiro Barcellos and created a new purpose: to carry the memory of Carmen through artistic performance. His figure had great visibility in the carnivals of Pelotas and region. Djair left a massive collection which invite attention to the albums he produced, especially with photographs and newspapper articles of presentations performed by Carmen's transvestite in samba schools, social clubs, television programs and radios. This master's dissertation, using as principal source the personal archive of Djair, aim to investigate his professional trajectory as a transvestite and its insertion in the cultural environment through its fanaticism by the singer Carmen Miranda. Thereat, was analyzed the importance of his personal and professional relations as political assessor, developed in the Municipality of Pelotas, and in the cultural environment of the city. So, it will be conceivable to see how his professional career as an artist and his realizations in the cultural scene and in the Pelotas carnival took place.pt_BR
dc.publisher.departmentInstituto de Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Históriapt_BR
dc.publisher.initialsUFPelpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.contributor.advisor1Lopes, Aristeu Elisandro Machadopt_BR


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem